Årsrapport 2016/17

Luk

Kinesere køber koteletten på nettet

Unge kinesere køber fødevarer online. De har ikke tid til at gå i butikker og bestiller i stedet deres varer via en app på mobilen eller på nettet.

Onlinesalget af svinekød i Kina er voksende. Den trend har den kun 10 år gamle virksomhed Yiguo gjort til en forretning - en særdeles effektiv en af slagsen. I løbet af den tid har de skabt et omfattende distributionsnet, der gør dem i stand til at sælge fødevarer online og levere varerne hjemme hos forbrugeren inden for 24 timer.

Målet er i løbet af dette år at tredoble omsætningen fra 1 mia RMB (= DKK) til 3 mia RMB. Indkøbsdirektør Celine Young fra Yiguo ved, hvad hendes kunder efterspørger, og er omhyggelig med at vælge de rigtige varer til at lægge på hjemmesiden.
“Vi har købt kvalitetsprodukter fra Danish Crown de sidste to år og er stolte af at kunne tilbyde dem til vores forbrugere”, siger hun.

Danish Crowns direktør i Hong Kong Niels Knudsen er glad for samarbejdet og han har nemt ved at skabe interesse om Danish Crowns planer om at bygge en forarbejdningsvirksomhed syd for Shanghai.
“Vi er meget interesseret i jeres planer om at etablere jer i Kina og vil gerne udvikle produkt koncepter sammen med jer”, siger Celine Young.

Efter en succesfuld opstart har Yiguo gennemført kapitaltilførsel af to omgange for blandt andet at udvide distributionssystemet. Blandt investorerne er en af landets tre store e-commerce virksomheder Alibaba.
Køb af fødevarer på nettet udgør i dag ca. 5 procent af det samlede dagligvarekøb - men er stærkt voksende ikke mindst blandt de unge mellem 18-25 år.